Θάσος Σοφοκλέους*
Παρακολούθησα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την ημερίδα για τον εορτασμό της «Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας» και πραγματικά συγχαίρω τους διοργανωτές για την όλη προσπάθεια. Νιώσαμε ακόμα μια φορά περήφανοι για το μεγαλείο της Ελληνικής Γλώσσας που ήταν και παραμένει φιλοσοφημένη, εμπεριέχει τόσα χαρίσματα και αποτελεί διά μέσου των αιώνων θεμέλιο στην πορεία της ανθρωπότητας. Εντυπωσιάζει και συγκινεί με τον πλουτο της, καθορίζει με σαφήνεια τα νοήματα και ακριβολογεί κατάγράμμα.
Λέχθηκαν πολλά για τη σημασία της Ελληνικής Γλώσσας από διαπρεπείς καθηγητές πανεπιστημίων, φιλολόγους και μελετητές. Είμαι μαθηματικός, όμως είμαι ένθερμος υποστηρικτής και λάτρης της Ελληνικής Γλώσσας, της οποίας άλλωστε η δομή είναι μαθηματική και θαυμάζω τα κείμενα των αρχαίων προγόνων μας από την εποχή του Ομήρου και εντεύθεν. Νιώθω περήφανος όταν αναλύω λέξεις της κυπριακής διαλέκτου που είναι καθαρά ομηρικές και διατηρήθηκαν μέχρι τις μέρες μας. Με συγκίνηση θυμάμαι τα λόγια του μεγάλου μας ποιητή Γιώργου Σεφέρη:
«Πήγα στην Πάφο και συνάντησα τον Όμηρο», λόγια τα οποία είπε όταν συνάντησε απλοϊκούς Κυπρίους ηλικιωμένους να μιλούν στο καφενείο.
Ιδού κάποιες χαρακτηριστικές κυπριακές φράσεις, οι οποίες έχουν την αφετηρία τους στην αρχαιότητα: «Γιατί, κωλυεί σε;»(εκ του κωλύω = εμποδίζω). «Εψόφησεν η λάμνουσά μου» (η προπορευόμενη κατσίκα ή προβατίνα. Εκ του ελαύνω=προχωρώ). «Με ποιον συντυχάνεις;»(τυγχάνει να είμαι με κάποιον μαζί και άρα μιλώ). «Άψεν λαμπρόν» (Εκ του άπτω, αγγίζω. Εξού και η αφή, το άναμμα, της φλόγας).
Κατά την Ημερίδα όλοι υποστήριξαν με θέρμη ότι πρέπει να γίνει εκστρατεία ώστε οι νέοι μας να αγαπήσουν τη γλώσσα τους και πολλά άλλα. Όμως μέσα στο ωραιότατο πρόγραμμα, στο οποίο τόσο επιτυχώς ενεπλάκησαν ακόμα και μαθητές του Δημοτικού Σχολείου, ένιωσα ότι τα όσα με παρρησία εισηγήθηκαν οι ομιλητές αποτελούν στην πραγματικότητα ένα πολύ δύσκολο στόχο γιατί δυστυχώς στο μυαλό μου έρχονται τόσα πολλά, τα οποία ζω και δυστυχώς με ενοχλούν και τα οποία αντιστρατεύονται το όραμα όπως το είδαν οι διαπρεπείς σύνεδροι.
Ενδεικτικά αναφέρομαι στη δήλωση που έκαμε ο κ. Ανδρέας Κεττής, επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο, ο οποίος είπε ότι οι Έλληνες Κύπριοι που στελεχώνουν το «Σπίτι της Ευρώπης» επικοινωνούν μεταξύ τους χρησιμοποιώντας την αγγλική γλώσσα! Να τους θυμίσω ότι πολλοί που είχαν ή και έχουν θέσεις – κλειδιά, ακόμα και στο Υπουργείο Παιδείας, στέλνουν τα παιδιά τους σε αγγλόφωνα σχολεία.
Επίσης, σχεδόν όλοι οι μαθητές μας παρακολουθούν ιδιαίτερα μαθήματα για ξένες γλώσσες με στόχο να εξασφαλίσουν θέση σε ξένα πανεπιστήμια, γεγονός που λειτουργεί εις βάρος της Ελληνική μας Γλώσσας. Όσο για την απαράδεκτη και εγκληματική κακοποίηση της γλώσσας από τις τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα, ουδέν σχόλιον… Γενικά, μεγάλη ευθύνη φέρουν τα Μ.Μ.Ε., τα οποία ασκούν μεγάλη επίδραση στη διαμόρφωση της Γλώσσας, γι’ αυτό και οι λειτουργοί τους οφείλουν να ειναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Η γλώσσα μας είναι ο συνεκτικός κρίκος του πολιτισμού μας και πρέπει να την διατηρήσουμε σαν κόρην οφθαλμού. Οι λεγόμενες γλωσσικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες έγιναν προ μερικών δεκαετιών, για τη δήθεν απλοποίηση της γλώσσας, επέφεραν περισσότερη σύγχυση αντί να διευκολύνουν, όπως ισχυρίζονταν, τη χρήση της ελληνικής γλώσσας, την οποία σύγχυση ζούμε σημερα σε όλο της το μεγαλείο!
Η επαναφορά των Αρχαίων Ελληνικών με σύγχρονους τρόπους διδασκαλίας στα σχολεία είναι το πρώτο βήμα στο οποίο έπρεπε να προβεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Ας αναλογιστούμε μόνο ότι το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών διδάσκεται σε πάρα πολλές χωρές του κόσμου. Είναι λάθος εμείς οι ίδιοι να το υποβαθμίζουμε!
*Πρόεδρος Συνδέσμων Αγωνιστών Ε.Ο.Κ.Α..
Παρακολούθησα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την ημερίδα για τον εορτασμό της «Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας» και πραγματικά συγχαίρω τους διοργανωτές για την όλη προσπάθεια. Νιώσαμε ακόμα μια φορά περήφανοι για το μεγαλείο της Ελληνικής Γλώσσας που ήταν και παραμένει φιλοσοφημένη, εμπεριέχει τόσα χαρίσματα και αποτελεί διά μέσου των αιώνων θεμέλιο στην πορεία της ανθρωπότητας. Εντυπωσιάζει και συγκινεί με τον πλουτο της, καθορίζει με σαφήνεια τα νοήματα και ακριβολογεί κατάγράμμα.
Λέχθηκαν πολλά για τη σημασία της Ελληνικής Γλώσσας από διαπρεπείς καθηγητές πανεπιστημίων, φιλολόγους και μελετητές. Είμαι μαθηματικός, όμως είμαι ένθερμος υποστηρικτής και λάτρης της Ελληνικής Γλώσσας, της οποίας άλλωστε η δομή είναι μαθηματική και θαυμάζω τα κείμενα των αρχαίων προγόνων μας από την εποχή του Ομήρου και εντεύθεν. Νιώθω περήφανος όταν αναλύω λέξεις της κυπριακής διαλέκτου που είναι καθαρά ομηρικές και διατηρήθηκαν μέχρι τις μέρες μας. Με συγκίνηση θυμάμαι τα λόγια του μεγάλου μας ποιητή Γιώργου Σεφέρη:
«Πήγα στην Πάφο και συνάντησα τον Όμηρο», λόγια τα οποία είπε όταν συνάντησε απλοϊκούς Κυπρίους ηλικιωμένους να μιλούν στο καφενείο.
Ιδού κάποιες χαρακτηριστικές κυπριακές φράσεις, οι οποίες έχουν την αφετηρία τους στην αρχαιότητα: «Γιατί, κωλυεί σε;»(εκ του κωλύω = εμποδίζω). «Εψόφησεν η λάμνουσά μου» (η προπορευόμενη κατσίκα ή προβατίνα. Εκ του ελαύνω=προχωρώ). «Με ποιον συντυχάνεις;»(τυγχάνει να είμαι με κάποιον μαζί και άρα μιλώ). «Άψεν λαμπρόν» (Εκ του άπτω, αγγίζω. Εξού και η αφή, το άναμμα, της φλόγας).
Κατά την Ημερίδα όλοι υποστήριξαν με θέρμη ότι πρέπει να γίνει εκστρατεία ώστε οι νέοι μας να αγαπήσουν τη γλώσσα τους και πολλά άλλα. Όμως μέσα στο ωραιότατο πρόγραμμα, στο οποίο τόσο επιτυχώς ενεπλάκησαν ακόμα και μαθητές του Δημοτικού Σχολείου, ένιωσα ότι τα όσα με παρρησία εισηγήθηκαν οι ομιλητές αποτελούν στην πραγματικότητα ένα πολύ δύσκολο στόχο γιατί δυστυχώς στο μυαλό μου έρχονται τόσα πολλά, τα οποία ζω και δυστυχώς με ενοχλούν και τα οποία αντιστρατεύονται το όραμα όπως το είδαν οι διαπρεπείς σύνεδροι.
Ενδεικτικά αναφέρομαι στη δήλωση που έκαμε ο κ. Ανδρέας Κεττής, επικεφαλής του Γραφείου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Κύπρο, ο οποίος είπε ότι οι Έλληνες Κύπριοι που στελεχώνουν το «Σπίτι της Ευρώπης» επικοινωνούν μεταξύ τους χρησιμοποιώντας την αγγλική γλώσσα! Να τους θυμίσω ότι πολλοί που είχαν ή και έχουν θέσεις – κλειδιά, ακόμα και στο Υπουργείο Παιδείας, στέλνουν τα παιδιά τους σε αγγλόφωνα σχολεία.
Επίσης, σχεδόν όλοι οι μαθητές μας παρακολουθούν ιδιαίτερα μαθήματα για ξένες γλώσσες με στόχο να εξασφαλίσουν θέση σε ξένα πανεπιστήμια, γεγονός που λειτουργεί εις βάρος της Ελληνική μας Γλώσσας. Όσο για την απαράδεκτη και εγκληματική κακοποίηση της γλώσσας από τις τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα, ουδέν σχόλιον… Γενικά, μεγάλη ευθύνη φέρουν τα Μ.Μ.Ε., τα οποία ασκούν μεγάλη επίδραση στη διαμόρφωση της Γλώσσας, γι’ αυτό και οι λειτουργοί τους οφείλουν να ειναι ιδιαίτερα προσεκτικοί.
Η γλώσσα μας είναι ο συνεκτικός κρίκος του πολιτισμού μας και πρέπει να την διατηρήσουμε σαν κόρην οφθαλμού. Οι λεγόμενες γλωσσικές μεταρρυθμίσεις, οι οποίες έγιναν προ μερικών δεκαετιών, για τη δήθεν απλοποίηση της γλώσσας, επέφεραν περισσότερη σύγχυση αντί να διευκολύνουν, όπως ισχυρίζονταν, τη χρήση της ελληνικής γλώσσας, την οποία σύγχυση ζούμε σημερα σε όλο της το μεγαλείο!
Η επαναφορά των Αρχαίων Ελληνικών με σύγχρονους τρόπους διδασκαλίας στα σχολεία είναι το πρώτο βήμα στο οποίο έπρεπε να προβεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Ας αναλογιστούμε μόνο ότι το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών διδάσκεται σε πάρα πολλές χωρές του κόσμου. Είναι λάθος εμείς οι ίδιοι να το υποβαθμίζουμε!
*Πρόεδρος Συνδέσμων Αγωνιστών Ε.Ο.Κ.Α..
0 Σχόλια
Σχόλια που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς όχι μόνο για το ιστολόγιο, θα διαγράφονται αμέσως.
EmojiΣχόλια που περιέχουν εμπάθεια σε ό,τι δεν σας αρέσει επειδή έτσι μάθατε ότι έτσι είναι τα πράματα, θα διαγράφονται για έναν εποικοδομητικό διάλογο και όχι να επικρατήσει η αρλουμπολογία, αμαθών και ημιμαθών.
Επίσης σχόλια που έχουν οποιεσδήποτε κομματικές προτροπές και κομματικοπολιτική προπαγάνδα, είναι ανεπιθύμητα.