Κατά την έναρξη του Ελληνο-Ιταλικού Πολέμου, το Ελληνικό Π.Ν. διέθετε 6 παλαιά υποβρύχια Γαλλικής κατασκευής που είχαν αγορασθεί από τις κυβερνήσεις Παγκάλου και Μιχαλακόπουλου στην δεκαετία 1920-1930. Μόλις ξέσπασε ο πόλεμος, το υποβρύχιο "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ" (Υ-2) με κυβερνήτη τον Υποπλοίαρχο Ιατρίδη μαζί με το υποβρύχιο "ΝΗΡΕΥΣ" (Υ-6) με κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Ρώτα, απέπλευσαν από την Σαλαμίνα με προορισμό τον Ναύσταθμο Πάτρας. Εκεί τέθηκαν στις διαταγές του Διοικητή της Ναυτικής Αμυντικής Περιοχής 1, Αντιναύαρχο Οικονόμου.
Οι διαταγές των υποβρυχίων ήταν ο έλεγχος της εισόδου του Πατραϊκού κόλπου και ο εντοπισμός και απόκρουση πιθανής ιταλικής αποβατικής ενέργειας. Το Υ/Β "ΝΗΡΕΥΣ" λόγω συνεχών βλαβών δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί και έτσι αντικαταστήθηκε από το Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" (Υ-3) με κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Χατζηκωνταντή. Τα δύο υποβρύχια επανάπλευσαν στον Ναύσταθμο Πατρών την 6η Νοεμβρίου 1940. Μέχρι τις 24 Νοεμβρίου 1940, διεξήχθησαν 7 περιπολίες στην περιοχή. Ωστόσο, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι Ιταλοί δεν επιχειρούσαν πλόες από Ιταλία προς Ελλάδα σε αυτό το γεωγραφικό ύψος αλλά βορειότερα προς τις Δαλματικές ακτές με προορισμό την Αλβανία (Δυρράχιο). Έτσι τροποποιήθηκαν οι ζώνες περιπολίας ώστε να καλύψουν οι περιοχές αυτές.
Στις 20 Δεκεμβρίου, το "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ" έφτασε στην νέα περιοχή περιπολίας και στις 22 Δεκεμβρίου εντόπισε ιταλικό πετρελαιοκίνητο σκάφος το οποίο και εβύθισε αφού αιχμαλώτισε το πλήρωμα και κατέσχεσε πολύτιμα έγγραφα. Τα έγγραφα αυτά ανέφεραν σημαντική ναυτική κίνηση προς το λιμάνι του Αυλώνα (Αλβανία). Στις 22 και 23 Δεκεμβρίου εντοπίστηκαν, πράγματι, φορτηγά πλοία στα οποία δεν εκδηλώθηκε επίθεση ενώ στις 24 Δεκεμβρίου, εντοπίστηκε νηοπομπή αποτελούμενη από 12 φορτηγά και 6 αντιτορπιλικά. Το Υ/Β "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ" επιτέθηκε στην νηοπομπή και στην συνέχεια κατόρθωσε να ξεφύγει την καταδίωξη. Αντίστοιχες επιτυχίες είχε και το Υ/Β "ΚΑΤΣΩΝΗΣ" (Υ-1) με κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Σπανίδη.
Το υποβρύχιο "ΠΡΩΤΕΥΣ" απέπλευσε από τον Ναύσταθμο το χιονισμένο απόγευμα της 26ης Δεκεμβρίου 1940, για την τέταρτη και τελευταία του περιπολία. Είχε οριστεί να περιπολεί στο στενό Οτράντο ως τις 8 Ιανουαρίου 1941, οπότε και θα επανέπλεε.
Στις 10:00 της 29ης Δεκεμβρίου 1940, το Ελληνικό ατμόπλοιο "ΙΩΝΙΑ" υπέκλεψε σήμα S.O.S. ακολουθούμενο από σήμα κινδύνου S.S.S. (σήμα που υποδεικνύει επίθεση από υποβρύχιο). Και τα δύο σήματα προέρχοντο από το Ιταλικό ατμόπλοιο SS "SARDEGNA" που ευρίσκετο στην είσοδο του κόλπου του Αυλώνα. Όλοι πανηγύρισαν για την επιτυχία του Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" που δρούσε σε αυτήν την περιοχή. Έκτοτε όμως το Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" δεν έδωσε σημεία ζωής...
Το μυστήριο λύθηκε στις 10 Ιανουαρίου 1941, στις 09:25, όταν το ιταλικό ραδιόφωνο ανέφερε ότι το ιταλικό τορπιλοβόλο Τ/Β "ANTARES" που συνόδευε νηοπομπή, είχε βυθίσει εχθρικό υποβρύχιο από το οποίο δεν υπήρξαν επιζώντες! Μετά τον πόλεμο έγινε γνωστό ότι το Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" είχε επιτεθεί σε νηοπομπή που κατευθυνόταν στον Αυλώνα. Οι τορπίλες του χτύπησαν το SS "SARDEGNA" (φορτηγό ατμόπλοιο, 11.452 τόννοι), που βυθίστηκε. Όμως λόγω ανυπαρξίας δεξαμενής διακένων και δεξαμενής εσωτερικού εξαερισμού των τορπιλοσωλήνων, η παρουσία και η θέση του υποβρυχίου εντοπίστηκαν από το ίχνος των τορπιλών. Στην συνέχεια δέχτηκε επίθεση από το T/B "ANTARES" που έριξε εναντίον του Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" 11 βόμβες βυθού. Το Υ/Β"ΠΡΩΤΕΥΣ" προσπάθησε να αναδυθεί και εμβόλισε το T/B "ANTARES" προτού χαθεί για πάντα...
Στην επιφάνεια δεν φάνηκαν παρά μόνο φυσαλίδες, λάδια και κάποια συντρίμμια. Το Υ/Β "ΠΡΩΤΕYΣ" είχε χαθεί αύτανδρο στον υγρό τάφο του... Ήταν το πρώτο Ελληνικό υποβρύχιο που απωλέσθηκε και η απώλειά του λύπησε βαθύτατα όλο το Ναυτικό και ιδιαίτερα το προσωπικό των υπολοίπων Υ/Β, αλλά ταυτόχρονα γιγάντωσε ακόμα περισσότερο τις ψυχές τους.
Κατά την ημέρα της απώλειας του, το υποβρύχιο "ΠΡΩΤΕΥΣ" διέθετε 48 άτομα πλήρωμα. Οι ένδοξοι ναυτικοί του ήταν:
Όλοι οι ανωτέρω προήχθησαν στον επόμενο βαθμό με το Βασιλικό Διάταγμα της 19ης Νοεμβρίου 1941 (ΦΕΚ 11γ/19-1-1941) και τους απονεμήθηκαν οι ακόλουθες ηθικές αμοιβές:
-Στον Κυβερνήτη ΠΧΗ Χατζηκωνσταντή Μιχαήλ απονεμήθηκε το Χρυσούν Αριστείο Ανδρείας
-Στους ΥΠΧΟ Μαριδάκη Γεώργιο, ΥΠΧΟ Κονίδη Θεόδωρο, ΥΠΧΟ Τουρνά Ανδρέα, ΑΚΣΤΗ-ΜΗΧ Νικολαράκο Κυριάκο και ΑΚΣΤΗ-ΜΗΧ Τηλέμαχο Διονύσιο, απονεμήθηκε ο Πολεμικός Σταυρός Β' Τάξεως
-Στους λοιπούς άνδρες, απονεμήθηκε ο Πολεμικός Σταυρός Γ' Τάξεως.
defencenews.gr
Οι διαταγές των υποβρυχίων ήταν ο έλεγχος της εισόδου του Πατραϊκού κόλπου και ο εντοπισμός και απόκρουση πιθανής ιταλικής αποβατικής ενέργειας. Το Υ/Β "ΝΗΡΕΥΣ" λόγω συνεχών βλαβών δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί και έτσι αντικαταστήθηκε από το Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" (Υ-3) με κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Χατζηκωνταντή. Τα δύο υποβρύχια επανάπλευσαν στον Ναύσταθμο Πατρών την 6η Νοεμβρίου 1940. Μέχρι τις 24 Νοεμβρίου 1940, διεξήχθησαν 7 περιπολίες στην περιοχή. Ωστόσο, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι Ιταλοί δεν επιχειρούσαν πλόες από Ιταλία προς Ελλάδα σε αυτό το γεωγραφικό ύψος αλλά βορειότερα προς τις Δαλματικές ακτές με προορισμό την Αλβανία (Δυρράχιο). Έτσι τροποποιήθηκαν οι ζώνες περιπολίας ώστε να καλύψουν οι περιοχές αυτές.
Στις 20 Δεκεμβρίου, το "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ" έφτασε στην νέα περιοχή περιπολίας και στις 22 Δεκεμβρίου εντόπισε ιταλικό πετρελαιοκίνητο σκάφος το οποίο και εβύθισε αφού αιχμαλώτισε το πλήρωμα και κατέσχεσε πολύτιμα έγγραφα. Τα έγγραφα αυτά ανέφεραν σημαντική ναυτική κίνηση προς το λιμάνι του Αυλώνα (Αλβανία). Στις 22 και 23 Δεκεμβρίου εντοπίστηκαν, πράγματι, φορτηγά πλοία στα οποία δεν εκδηλώθηκε επίθεση ενώ στις 24 Δεκεμβρίου, εντοπίστηκε νηοπομπή αποτελούμενη από 12 φορτηγά και 6 αντιτορπιλικά. Το Υ/Β "ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ" επιτέθηκε στην νηοπομπή και στην συνέχεια κατόρθωσε να ξεφύγει την καταδίωξη. Αντίστοιχες επιτυχίες είχε και το Υ/Β "ΚΑΤΣΩΝΗΣ" (Υ-1) με κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Σπανίδη.
Το υποβρύχιο "ΠΡΩΤΕΥΣ" απέπλευσε από τον Ναύσταθμο το χιονισμένο απόγευμα της 26ης Δεκεμβρίου 1940, για την τέταρτη και τελευταία του περιπολία. Είχε οριστεί να περιπολεί στο στενό Οτράντο ως τις 8 Ιανουαρίου 1941, οπότε και θα επανέπλεε.
Στις 10:00 της 29ης Δεκεμβρίου 1940, το Ελληνικό ατμόπλοιο "ΙΩΝΙΑ" υπέκλεψε σήμα S.O.S. ακολουθούμενο από σήμα κινδύνου S.S.S. (σήμα που υποδεικνύει επίθεση από υποβρύχιο). Και τα δύο σήματα προέρχοντο από το Ιταλικό ατμόπλοιο SS "SARDEGNA" που ευρίσκετο στην είσοδο του κόλπου του Αυλώνα. Όλοι πανηγύρισαν για την επιτυχία του Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" που δρούσε σε αυτήν την περιοχή. Έκτοτε όμως το Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" δεν έδωσε σημεία ζωής...
Το μυστήριο λύθηκε στις 10 Ιανουαρίου 1941, στις 09:25, όταν το ιταλικό ραδιόφωνο ανέφερε ότι το ιταλικό τορπιλοβόλο Τ/Β "ANTARES" που συνόδευε νηοπομπή, είχε βυθίσει εχθρικό υποβρύχιο από το οποίο δεν υπήρξαν επιζώντες! Μετά τον πόλεμο έγινε γνωστό ότι το Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" είχε επιτεθεί σε νηοπομπή που κατευθυνόταν στον Αυλώνα. Οι τορπίλες του χτύπησαν το SS "SARDEGNA" (φορτηγό ατμόπλοιο, 11.452 τόννοι), που βυθίστηκε. Όμως λόγω ανυπαρξίας δεξαμενής διακένων και δεξαμενής εσωτερικού εξαερισμού των τορπιλοσωλήνων, η παρουσία και η θέση του υποβρυχίου εντοπίστηκαν από το ίχνος των τορπιλών. Στην συνέχεια δέχτηκε επίθεση από το T/B "ANTARES" που έριξε εναντίον του Υ/Β "ΠΡΩΤΕΥΣ" 11 βόμβες βυθού. Το Υ/Β"ΠΡΩΤΕΥΣ" προσπάθησε να αναδυθεί και εμβόλισε το T/B "ANTARES" προτού χαθεί για πάντα...
Στην επιφάνεια δεν φάνηκαν παρά μόνο φυσαλίδες, λάδια και κάποια συντρίμμια. Το Υ/Β "ΠΡΩΤΕYΣ" είχε χαθεί αύτανδρο στον υγρό τάφο του... Ήταν το πρώτο Ελληνικό υποβρύχιο που απωλέσθηκε και η απώλειά του λύπησε βαθύτατα όλο το Ναυτικό και ιδιαίτερα το προσωπικό των υπολοίπων Υ/Β, αλλά ταυτόχρονα γιγάντωσε ακόμα περισσότερο τις ψυχές τους.
Κατά την ημέρα της απώλειας του, το υποβρύχιο "ΠΡΩΤΕΥΣ" διέθετε 48 άτομα πλήρωμα. Οι ένδοξοι ναυτικοί του ήταν:
Όλοι οι ανωτέρω προήχθησαν στον επόμενο βαθμό με το Βασιλικό Διάταγμα της 19ης Νοεμβρίου 1941 (ΦΕΚ 11γ/19-1-1941) και τους απονεμήθηκαν οι ακόλουθες ηθικές αμοιβές:
-Στον Κυβερνήτη ΠΧΗ Χατζηκωνσταντή Μιχαήλ απονεμήθηκε το Χρυσούν Αριστείο Ανδρείας
-Στους ΥΠΧΟ Μαριδάκη Γεώργιο, ΥΠΧΟ Κονίδη Θεόδωρο, ΥΠΧΟ Τουρνά Ανδρέα, ΑΚΣΤΗ-ΜΗΧ Νικολαράκο Κυριάκο και ΑΚΣΤΗ-ΜΗΧ Τηλέμαχο Διονύσιο, απονεμήθηκε ο Πολεμικός Σταυρός Β' Τάξεως
-Στους λοιπούς άνδρες, απονεμήθηκε ο Πολεμικός Σταυρός Γ' Τάξεως.
ΑΘΑΝΑΤΟΙ
defencenews.gr
0 Σχόλια
Σχόλια που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς όχι μόνο για το ιστολόγιο, θα διαγράφονται αμέσως.
EmojiΣχόλια που περιέχουν εμπάθεια σε ό,τι δεν σας αρέσει επειδή έτσι μάθατε ότι έτσι είναι τα πράματα, θα διαγράφονται για έναν εποικοδομητικό διάλογο και όχι να επικρατήσει η αρλουμπολογία, αμαθών και ημιμαθών.
Επίσης σχόλια που έχουν οποιεσδήποτε κομματικές προτροπές και κομματικοπολιτική προπαγάνδα, είναι ανεπιθύμητα.