Αποκλειστικές φωτογραφίες από την Aμφίπολη: Νέα στοιχεία από παρουσίαση στο Ερμιτάζ
Στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας βρέθηκε τις προηγούμενες ημέρες ο αρχιτέκτονας του Τύμβου Καστά της Αμφίπολης Μιχάλης Λεφαντζής. Στο επιστημονικό συνέδριο που έλαβε χώρα στο Ερμιτάζ ο Έλληνας επιστήμονας κλήθηκε από καθηγητές κρατικών πανεπιστημίων της Αγίας Πετρούπολης και του Λομονόσοφ της Μόσχας να μιλήσει για την μεγάλη ανακάλυψη του Τύμβου Καστά το 2014 και την εξέλιξη της επιστημονικής του έρευνας γύρω από αυτόν.
Κατά την διάρκεια της ομιλίας του ο Μιχάλης Λέφαντζής παρουσίασε νέα στοιχεία για τον Τύμβο Καστά.
Ταύτιση του εσωτερικού περιβόλου (από πωρόλιθο) με το Βόρειο Τείχος
Ο κ. Λεφαντζής κατά την διάρκεια της παρουσίασης υποστήριξε πως ο περίβολος των 498 μέτρων,
που εσωτερικά είναι από πωρόλιθο και απ έξω «ντύθηκε» με μάρμαρο, φτιάχτηκε από το γκρέμισμα του Βόρειου Τείχους της Αμφίπολης.
Για να αποδείξει τα λεγόμενα του παρουσίασε την μελέτη με τα κομμάτια που λείπουν από το Βόρειο τείχος που είναι 183, 270 και 45 μέτρα αντίστοιχα. Το άθροισμα των κομματιών που λείπουν από το Βόρειο τείχος της Αμφίπολης είναι 498 μέτρα, όσο είναι και η περίμετρος του Τύμβου Καστά, κάτι που σύμφωνα με τον αρχιτέκτονα τον οδηγεί στο συμπέρασμα ότι έγινε επανάχρηση υλικού από το τείχος στον περίβολο.
To εσωτερικό του περιβόλου, όπου φαίνεται ο πωρόλιθος από μέσα και απ' έξω το μάρμαρο
Παράλληλα παρουσίασε δείγματα από το σωζόμενο τείχος της Αμφίπολης, όπου όπως ισχυρίζεται το υλικό είναι ίδιο με το εσωτερικό του περιβόλου του Τύμβου Καστά.
Koμμάτι του περιβόλου του Τύμβου όπου έχει «ξηλωθεί» το εξωτερικό μάρμαρο και φαίνεται μόνο ο πωρόλιθος
Κομμάτι του τείχους της Αμφίπολης όπου σώζεται μέχρι σήμερα
Εδώ φαίνεται το διάγραμμα στο οποίο στηρίζει τους ισχυρισμούς τους ο κ. Λεφαντζής. η μαύρη γραμμή είναι τα τείχη της αρχαίας πόλης και με διακεκομμένη γραμμή-στο βόρειο σημείο - τα σημεία που λείπουν, όπου είναι 183, 270 και 45 μέτρα αντίστοιχα.
Το ίδιο σχέδιο από πιο μακρά, όπου πάνω δεξιά διακρίνεται το σημείο που είναι ο τύμβος.
Ο κ. Λεφαντζής υποστηρίζει ότι αυτή η ταύτιση αυτή επιβεβαιώνει εκτός των άλλων και την χρονολόγηση του μνημείου, για την οποία υπάρχει έντονη σύγκρουση μεταξύ των επιστημόνων, καθώς όπως υποστήριξε στην ομιλία του, τα Βόρεια τείχη της Αμφίπολης έχουν χρονολογηθεί ήδη από τον πρώτο ανασκαφέα της περιοχής, τον αείμνηστο Λαζαρίδη αλλά και την κ. Κουκούλη, που με βάσει την κεραμική και τα νομίσματα είχε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι το τείχος της Αμφίπολης είναι του τελευταίου τετάρτου του 4ου αιώνα.
Η συγκεκριμένη τοποθέτηση του κ. Λεφαντζή, έρχεται να προστεθεί όπως λέει στους ισχυρισμούς της ανασκαφικής ομάδας που είχαν διατυπωθεί εξ΄ αρχής που τοποθετούσαν το μνημείο μεταξύ 320 – 300 π.Χ.
Σύμφωνα πάντα με τους ισχυρισμούς του κ. Λεφαντζή, αφού «ξηλώθηκε» το Βόρειο Τείχος (το υλικό είναι πωρόλιθος) και φτιάχτηκε το εσωτερικό του περιβόλου ακολούθως ο περίβολος «ντύθηκε» με το περίφημο μάρμαρο Θάσου.
Το ερώτημα που γεννάται βάσει των ισχυρισμών του κ. Λεφαντζή είναι γιατί μπορεί να έγινε το γκρέμισμα του τείχους για να φτιαχτεί ο περίβολος, κάτι που αποτυπώνει βιασύνη, αλλά και το γεγονός πως μία τέτοια κίνηση θα αφορούσε με βεβαιότητα κάποιο μεγάλο δημόσιο έργο.
«Αποκάλυψη» του νεκρού
Το περασμένο Μάρτιο στο ΑΠΘ, είχε γίνει η παρουσίαση κάποιων ευρημάτων από την διεπιστημονική ομάδα και μεταξύ άλλων είχε παρουσιαστεί τμήμα της ζωφόρου που βρισκόταν στην βάση του Λέοντος. Τότε είχε αποκαλυφθεί ένα πρόσωπο που έφερε περικεφαλαία με όφι, όπου είχε εκφραστεί η εικασία ότι οδηγεί πομπή στρατιωτών.
Ο κ. Λεφαντζής κατά την διάρκεια της ομιλίας του στο Ερμιτάζ παρουσίασε μία νέα ταύτιση που δίνει μία διαφορετική διάσταση στην ζωφόρο. Σύμφωνα με τον κ. Λεφαντζή κομμάτι που βρίσκεται στο μουσείο της Καβάλας και δείχνει άνδρα με το ξίφος γυρισμένο ανάποδα να μετέχει σε σπονδή, αποτελεί την συνέχεια της νεκρικής πομπής και το πρόσωπο αυτό αποτελεί την «κορυφή» της πομπής.
Αυτή η ταύτιση του κ. Λεφαντζή, στηρίζεται στο πάχος των δύο κομματιών σε συνδυασμό με το άνοιγμα της οπής και το ύψος τους που τον οδήγησαν στο συμπέρασμα πως μπροστά από τον πεζό αναβάτη υπάρχει και συνέχεια που πιθανολογείτο πως είναι ο νεκρός και οδηγεί μία πομπή. Πλέον ισχυρίζεται πως έχει εντοπίσει το κομμάτι που έλειπε.
Το γεγονός ότι στο νέο αυτο κομμάτι, ο άνδρας έχει το σπαθί του γυρισμένο ανάποδα, πιθανόν να αποτυπώνει πως η πομπή είναι νεκρική - δεν είναι πλέον μάχιμος- και οδηγείται στον κάτω κόσμο. Σύμφωνα μάλιστα με τον αρχιτέκτονα πιθανόν να πρόκειται για τον «αφηρωισμένο νεκρό» προς τιμήν του οποίου γίνεται η πομπή και εξ' αρχής είχε κάνει λόγο η αρχαιολογική ομάδα.
Εν αναμονή λοιπόν της συνέχειας και της επιστημονικής συζήτησης που πιθανότατα θα ανοίξουν μετά τις νέες αποκαλύψεις του κ. Λεφαντζή.
Η αναπαράσταση δια χειρός Μ. Λεφαντζή
Οι οπές και το πάχος των δύο μελών που οδήγησαν τον αρχιτέκτονα στο συμπέρασμα ότι ανήκουν στο ίδιο σύνολο.
Η πομπή όπως πιθανόν βρισκόταν στην βάση του Λέοντα
Στο συνέδριο την ελληνική πολιτεία εκπροσώπησαν ο Διευθυντής του υπουργείου Εξωτερικών για θέματα Απόδημου ελληνισμού Δ. Πλευράκης όπως και ο Έλληνας Πρόξενος στην Αγία Πετρούπολη.
ΠΗΓΗ :ΣΤΑΥΡΟΣ ΠΑΠΑΝΤΩΝΙΟΥ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
0 Σχόλια
Σχόλια που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς όχι μόνο για το ιστολόγιο, θα διαγράφονται αμέσως.
EmojiΣχόλια που περιέχουν εμπάθεια σε ό,τι δεν σας αρέσει επειδή έτσι μάθατε ότι έτσι είναι τα πράματα, θα διαγράφονται για έναν εποικοδομητικό διάλογο και όχι να επικρατήσει η αρλουμπολογία, αμαθών και ημιμαθών.
Επίσης σχόλια που έχουν οποιεσδήποτε κομματικές προτροπές και κομματικοπολιτική προπαγάνδα, είναι ανεπιθύμητα.