Η Ιστορία της εξωτερικής Ελλάδος, δηλαδή της Σικελίας, της Μεγάλης Ελλάδος και των µακρινών αποικιών των αρχαίων Ελλήνων, δεν µάς προσφέρει παραδείγµατα ειρηνικής και αρµονικής εξέλιξης προς την Δηµοκρατία, περισσότερα από όσα η εκτός των Αθηνών κυρίως Ελλάδα. Θα πρέπει πάντως να θυµίσουµε κατ' αρχήν µία περίεργη απόπειρα των κατοίκων του Τάραντος να συστήσουν ένα είδος κοινοκτηµοσύνης περιορισµένης στους φτωχούς, κάτω από µία πλούσια και κυρίαρχη αριστοκρατία, δηλαδή το ακριβώς αντίστροφο από το σύστηµα του Πλάτωνος.
Συρακούσες .Το ελληνικό θέατρο
Ο Αριστοτέλης, που αναφέρει µε λίγα λόγια το περιστατικό («Πολιτικά», Ι32Ο Β 10), λέει πως τα αποτελέσµατα εκείνης της απόπειρα; υπήρξαν ικανοποιητικά, δεν γνωρίζουµε όµως ούτε την ακριβή χρονολογία, ούτε τις συγκεκριµένες περιστάσεις της περίεργης εκείνης δοκιµής και περιοριζόµαστε συνεπώς απλώς στο να την αναφέρουµε. Θα θυµίσουµε επίσης, ότι η Μασσαλία, η µεγάλη εκείνη αποικία των Φωκαέων, απετέλεσε επίσης αντικείµενο ιδιαίτερης µελέτης του Αριστοτέλους για το πολίτευµά της, το οποίο ο φιλόσοφος αναφέρει αρκετά εγκωµιαστικά στα «Πολιτικά» του (1321 Α 30).
Η µόνη µεγάλη πόλη έξω από την κυρίως Ελλάδα, της οποίας θα µπορούσαµε να έχουµε µία αρκετά επακριβή εικόνα της όλης ιστορίας της, είναι οι Συρακούσες. Ας πούµε λοιπόν λίγα λόγια γι' αυτήν, αφού στάθηκε η πιο φηµισµένη από όλες τις άλλες σικελικές πόλεις και διαδραµάτισε σπουδαίο ρόλο, δίχως όµως να επιµείνουµε στις βιαιότητες που επαναλαµβάνονται µε κουραστική µονοτονία και χωρίς να αποκρύψουµε την σοβαρότητα των κενών που υπάρχουν στις γνώσεις µας.
Όπως και η Κέρκυρα, οι Συρακούσες αποτελούσαν κορινθιακή αποικία. Είχε λοιπόν καταγωγή δωρική και ξέρουµε ότι η πελοποννησιακή διάλεκτος µιλιόταν εκεί µέχρι τουλάχιστον την εποχή του Θεοκρίτου (πελοποννασισί λαλεύµες», λέει η Συρακούσια του ΙΕ ειδυλλίου). Ιδρυθείσα τον 8ο αιώνα, όταν κυβερνούσαν την Κόρινθο οι Βακχιάδες, παρέλαβε από τους ιδρυτές της ένα πολίτευµα δωρικού τύπου, δηλαδή αριστοκρατικό. Η αριστοκρατία ήταν άλλωστε µαζί µε την µοναρχία, τα µόνα γνωστά έως τότε πολιτεύµατα στον Ελληνικό κόσµο. Οι αριστοκράτες των Συρακουσών µοίρασαν µεταξύ τους την γη και ανέλαβαν την
πολιτική εξουσία της πόλης. Ήταν άνθρωποι δραστήριοι, επιχειρηµατικοί, ικανοί στο εµπόριο, την γεωργία και τον πόλεµο. Αποτέλεσµα αυτού ήταν η πόλη των Συρακουσών να γίνει σύντοµα µία από τις µεγαλύτερες του Ελληνικού κόσµου, η πρώτη όλης της Σικελίας µε δεύτερο τον Ακράγαντα, πλούσια λόγω του εµπορίου όσο και φόβητρο των γειτόνων της λόγω του ισχυρότατου στρατού της.
Γνώρισαν λοιπόν οι Συρακούσες επί 2 ολόκληρους αιώνες µία περίοδο γρήγορης ανάπτυξης, στην διάρκεια της οποίας έκτισε πόλεις και άπλωσε την ηγεµονία της στις γειτονικές περιοχές. Ο Αριστοτέλης την συγκαταλέγει µαζί µε την Λακεδαίµονα στις αριστοκρατικές πολιτείες, οι οποίες καταπολέµησαν τότε τις προσπάθειες εγκαθίδρυσης τυραννίδων στις διάφορες Ελληνικές πόλεις («Πολιτικά» Ι3Ι2 Β 8).
Η νήσος Ορτυγία στον λιμένα των Συρακουσών
Όµως η ίδια η µεγάλη πρόοδος του εµπορίου της, το ναυτικό της πλεονέκτηµα, η συρροή ξένων στα λιµάνια και τα προάστιά της, η υπέρµετρη αύξηση του πληθυσµού της, πολύ σύντοµα την αποµάκρυναν από την πολιτική της παράδοση, καθώς ένας πολυάριθµος και πολύµορφος λαός έπνιγε πια τα παλαιά, κορινθιακής καταγωγής, γένη της πόλης. Ευφυείς και δραστήριοι µέτοικοι πλούτιζαν από τις επιχειρήσεις και ένα καινούργιο πνεύµα, το οποίο λόγω της φανερής ζωηρότητάς του έµοιαζε περισσότερο κοντά στο αθηναϊκό παρά στο σπαρτιατικό, εµψύχωνε τώρα αυτόν τον µεγάλο πολιτικό οργανισµό, τον οποίο ήδη διαπερνούσαν πανελληνικές και κοσµοπολιτικές τάσεις
Των Συρακούσιων ο ναός του Απόλλωνα
Από την άλλη, η αριστοκρατία διέπραξε σφάλµατα και σηµείωσε αποτυχίες στην εξωτερική πολιτική τητ, µε αποτέλεσµα να ξεσπάσουν διχόνοιες και να ακολουθήσει µία µακρά περίοδος πολιτική; αστάθειας. Οι Συρακούσες δεν ήθελαν πια να ανεχθούν τους αριστοκράτες τους, χωρίς ωστόσο να είναι ακόµα ώριµες για εγκαθίδρυση δηµοκρατίας. Αποτέλεσµα αυτού ήταν το να καταλήξει η πόλη στην εγκαθίδρυση τυραννίδας, µε πρώτο τον Γέλωνα και µετά µε τους 2 αδελφούς του Ιέρωνα και Θρασύβουλο, που κυβέρνησαν 22 χρόνια µε τον τίτλο του βασιλιά (488 - 466).
Οι δύο πρώτοι ήσαν άνθρωποι προικισµένοι και απέκτησαν µεγάλη δύναµη και δόξα µε τις νίκες τους κατά των Καρχηδονίων και των Ετρούσκων, τα οικοδοµήµατά τους, τις συµµαχίες τους µε τους τυράννους του Ακράγαντα και µε την λαµπρότητα των ποιητικών και µουσικών εορτών τους. Ο Σιµωνίδης, ο Πίνδαρος, ο Βακχυλίδης διέµειναν στην Αυλή του Ιέρωνος, ενώ την ίδια αποχή άνθισε η σικελική κωµωδία, που λαµπρύνθηκε από τον Επίχαρµο. Θαυµάσια αργυρά νοµίσµατα, πάµπολλες προσφορές στου; Δελφούς, νίκες στους Ολυµπιακούς και τους άλλους Πανελλήνιους Αγώνες, έκαναν το όνοµα των τυράννων των Συρακουσών ξακουστό σε όλον τον αρχαίο κόσµο. Όµως όλο αυτό το µεγαλείο κατέρρευσε απότοµα, ως αποτέλεσµα των πολλών υπερβολών του Θρασύβουλου. Το έτος 466 ανατράπηκε η τυραννίδα και εγκαθιδρύθηκε η δηµοκρατία, η οποία έµελλε να διαρκέσει 60 χρόνια.
Η αρχή στάθηκε αρκετά δύσκολη, καθώς ένα µεγάλο πλήθος νέων πολιτών έµπαινε εκείνη την στιγµή στις δοµές της Πολιτείας («Πολιτικά», 1303 Α 33), ενώ πολλοί άλλοι είχαν µπει προγενέστερα, κατά την αρχή του Γέλωνος.
Πάμπολλοι επίσης µισθοφόροι, που αποτελούσαν την φρουρά των τυράννων, διέµεναν εδώ και καιρό στην πόλη δίχως όµως να έχουν αναγνωρισµένα πολιτικά δικαιώµατα, ενώ αρκετές παλαιές πλούσιες οικογένειες, που οι τύραννοι τις είχαν απογυµνώσει, απαιτούσαν τώρα πίσω τα αγαθά τους (Κικέρων, «Βρούτος» 16) και οι φτωχοί ζητούσαν το µοίρασµα των κτηµάτων, τα οποία παλαιά ανήκαν στις κορινθιακές οικογένειες. Άρχισαν λοιπόν ατελείωτες δίκες, που έδωσαν την δυνατότητα στην σικελική ρητορική να ανθίσει, αλλά και ξέσπασαν βίαιες συγκρούσεις που διήρκεσαν αρκετά µεγάλο χρονικό διάστηµα. Παρουσιάσθηκαν ακόµα και πολιτικοί ηγέτες, οι οποίοι προσπάθησαν να επαναφέρουν προς όφελός τους την τυραννίδα, γι' αυτό και θεσπίστηκε ένα είδος οστρακισµού, ο λεγόµενος «πεταλισµός», που πήρε την ονοµασία του από τα «πέταλα» (φύλλα), επάνω στα οποία γραφόταν το όνοµα του πολίτη που επρόκειτο να εξορισθεί (Διόδωρος, ΙΑ 87).
Ανάµεσα σε όλες αυτές τις αναστατώσεις όµως, η δηµοκρατία οργανωνόταν σιγά - σιγά και επεκτεινόταν σε όλες τις σικελικές πόλεις, από την µία στην άλλη. Στις Συρακούσες ιδιαίτερα, κατέληξε να επιβληθεί µε µία µορφή που δεν την ξέρουµε καλά στις λεπτοµέρειες, αλλά που φαίνεται πως έµοιαζε αρκετά µε το αθηναϊκό πολίτευµα. Βλέπουµε εκεί συναρχίες αρχόντων να αντικαθιστούν τα µονοπρόσωπα λειτουργήµατα, λ,χ. 15 στρατηγοί µοιράζονταν την διοίκηση των στρατιωτικών δυνάµεων, 5 περισσότεροι από την Αθήνα.
Αυτό το καθαρά δηµοκρατικό καθεστώς φαίνεται ότι κράτησε χωρίς διακοπή, αν και εν µέσω βίαιων κοµµατικών διαµαχών, έως τον πόλεµο µε την Αθήνα, το έτος 415.
Εκείνη την χρονική στιγµή, το δηµοκρατικό κόµµα του Αθηναγόρα έδειξε µία απερίγραπτη απρονοησία. Έρµαιο των δηµαγωγών και αδυνατώντας να πάρει στα σοβαρά τις προειδοποιήσεις του αρχηγού των συντηρητικών Ερµοκράτους, επέτρεψε να περάσει η εξουσία στα χέρια του τελευταίου, ο οποίος πρώτα από οτιδήποτε άλλο φρόντισε να πραγµατοποιήσει µία σηµαντική τροποποίηση του πολιτεύµατος, τοποθετώντας 3 στρατηγούς αντί των 15, περιβεβληµένους µάλιστα µε απόλυτη ισχύ (Διόδωρος, ΙΓ 4).
Όσο κράτησε ο πόλεµος, ο Ερµοκράτης λειτούργησε ως αληθινός αρχηγός του κράτους, ενώ όµως το 405 βρισκόταν στο πέλαγος, επικεφαλής του στόλου του, οι Συρακούσιοι τον καθαίρεσαν και έστειλαν άλλον να τον αντικαταστήσει. Τον βλέπουµε έκτοτε να κάνει το παράξενο επάγγελµα του µισθωµένου στρατιωτικού αρχηγού, πολεµώντας στην Σικελία για δικό του λογαριασµό και προσπαθώντας να επιστρέψει µε την βία στην πόλη του, χωρίς όµως να το πετύχει. Επέστρεψε τελικά λίγο αργότερα, όταν ο ίδιος ο λαός των Συρακουσών αποφάσισε να τον καλέσει πίσω, πράγµα που ο Ερµοκράτης έπραξε παίρνοντας ωστόσο µεγάλες προφυλάξεις από τις επιθέσεις των αντιπάλων του (Διόδωρος, ΙΓ 63). Όλα τα παραπάνω δείχνουν την βίαιη και πρόσκαιρη κατάσταση στην οποία βρισκόταν πάντα η δηµοκρατία των Συρακουσών.Ο Διονύσιος παλινόρθωσε 3 χρόνια αργότερα την τυραννίδα, µε την υποστήριξη µάλιστα του λαού, που τώρα δυσπιστούσε ξανά στους αριστοκράτες («Πολιτικά» 1310 Β 30) και έδειξε τον δηµοκρατισµό του χρεοκοπώντας απλώς τους πλούσιους µε επιµονή όσο και επιτυχία (1259 Α 30 και 1313 Β 37).
Η ελευθερία των Συρακουσίων είχε τελειώσει, η δημοκρατία είχε αποδειχθεί ανίκανη να ζήσει και να διαρκέσει και δεν επρόκειτο πια να έχει παρά κάποιες πολύ σύντοµες αφυπνίσεις της, συνοδευόµενες όµως πάντοτε από βιαιότητες, που τις ακολουθούσαν γρήγορα νέες καταπτώσεις στην υποδούλωση.Η πρώτη από εκείνες τις αφυπνίσεις έγινε την εποχή της αρχής του Διονυσίου του Νεότερου και ήταν χαρακτηριστική του όλου πνεύµατος του λαού των Συρακουσών.
Συρακούσες -Νόμισμα για την Δεύτερη δημοκρατία 466-405 π.Χ.
Την πρωτοβουλία είχε αναλάβει ο έντιµος και ενάρετος φιλόσοφος Δίων, οπαδός του Πλάτωνος, ο οποίος εξεδίωξε τον Διονύσιο και κήρυξε στον λαό την δηµοκρατία και την αρετή. Εκείνο όµως για το οποίο νοιαζόταν ο λαός, ήταν µόνο το µοίρασµα των κτηµάτων και σύντοµα η αρετή του φιλοσόφου τού έγινε τόσο ανυπόφορη, που την παροµοίασαν µε την τυραννία του Διονυσίου. Στο τέλος, µετά από πολλούς αγώνες, ο Δίων δολοφονήθηκε και οι Διονύσιος επέστρεψε στις Συρακούσες (Πλούταρχος, «Δίων»). Η ελευθερία φάνηκε για µία δεύτερη φορά ότι είχε ξαναγεννηθεί για λίγο στις Συρακούσες, στην περίπτωση του Τιµολέοντος, ο οποίος, αφού ανέτρεψε τον Διονύσιο τον Νεότερο και νίκησε τους Καρχηδόνιους, επανέφερε την δηµοκρατία.
Όµως οι δηµοκρατικοί θεσµοί δεν είχαν κανένα ισχυρό θεµέλιο και έστεκαν στην θέση τους µόνο χάρη στις δικές του προσπάθειες. Μετά τον θάνατό του το έτος 335, ξανάρχισε η διχόνοια, και επέστρεψε µε τον Αγαθοκλή η τυραννίδα, η οποία έγινε έκτοτε η, τρόπος του λέγειν, κανονική µορφή διακυβέρνησης των Συρακουσών.-Εκ του Διιπετές Τοξόλυρος 2008
0 Σχόλια
Σχόλια που περιέχουν υβριστικούς χαρακτηρισμούς όχι μόνο για το ιστολόγιο, θα διαγράφονται αμέσως.
EmojiΣχόλια που περιέχουν εμπάθεια σε ό,τι δεν σας αρέσει επειδή έτσι μάθατε ότι έτσι είναι τα πράματα, θα διαγράφονται για έναν εποικοδομητικό διάλογο και όχι να επικρατήσει η αρλουμπολογία, αμαθών και ημιμαθών.
Επίσης σχόλια που έχουν οποιεσδήποτε κομματικές προτροπές και κομματικοπολιτική προπαγάνδα, είναι ανεπιθύμητα.