ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΩΝ ΦΟΙΝΙΚΩΝ ΜΕ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΣΕ ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΕΧΟΥΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑΙΩΝΑ

ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΩΝ ΦΟΙΝΙΚΩΝ ΜΕ ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟ ΣΕ ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΕΧΟΥΝΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΕΝΑΝ ΑΙΩΝΑ .

Τι γίνεται τελικά δεν ήρθε το «φοινικοσυλλαβοαλφαβητο»  στους Έλληνες ; Η εμφάνιση και στη Μακεδονία της ελληνικής γλώσσας στην παγιωμένη της μορφή, υποστηρίζει τη μετάθεση της εισαγωγής του αλφαβήτου, εάν έγινε , τουλάχιστον κατά έναν αιώνα, από το 750 π.Χ. στο 900-850π.Χ…!!! Και ενώ συμβαίνει αυτό, μόλις εκατό χρόνια πριν, ίσως και λιγότερο , έχουμε το πρώτο δείγμα με «φοινικοσυλλαβοαλφαβητο» περίπου  το 1000 π.Χ. Σε λίγο δεν μένει παρά να έχουμε παλαιότερη γραφή με ελληνικό αλφάβητο ,από το

«φοινικοσυλλαβοαλφαβητο»… Αλλά … Να το έχουμε πάρει εμείς από τούς Φοίνικες….!!!

Οι Επιγραφές του 700 περ. π.Χ. από την Μεθώνη Πιερίας στη Μακεδονία

ΓΙΑΝΝΗΣ Ζ. ΤΖΙΦΟΠΟΥΛΟΣ, ΚαθηγητήςΑρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας και Επιγραφικής, Αριστοτέλειο ΠανεπιστήμιοΘεσσαλονίκης. Ελλάς

Η ανάρρηση στον θρόνο της Μακεδονίας του Αλεξάνδρου το 336 π.Χ. και ο θάνατός του το 323 π.Χ.αποτελούν ορόσημο στην ιστορία της Ευρώπης και της Εγγύς Ανατολής, ενώ τα επιτεύγματα του μακεδόναβασιλιά αναγνωρίζονται ως μοναδικά και ασύγκριτα. Τα επιτεύγματα αυτά φέρουν αρκετά από τα ιδιαίτεραχαρακτηριστικά του μακεδονικού βασιλείου, το οποίο μέχρι και τη βασιλεία του Φιλίππου αγωνιζότανδιαρκώς να επιβληθεί και να εδραιώσει την κυριαρχία του στο βόρειο τμήμα της Ελλάδας. Η επίτευξη τουστόχου αυτού από τον Φίλιππο και στη συνέχεια από τον Αλέξανδρο, αμέσως μετά την ανακήρυξή του ως βασιλιά, δεν ήταν τυχαία, αλλά συνέχιζε τη στρατηγική των προγενέστερων βασιλέων της Μακεδονίας. Γιατην προϊστορία αυτή του Αλεξάνδρου και του Φιλίππου καθοριστικής σημασίας είναι

η ιστορία της Μεθώνης στην Πιερία και οι επιγραφές που ήρθαν στο φως,i γιατί συμβάλλουν στηντροποποίηση αρκετών παραδεδομένων και παγιωμένων  αντιλήψεων,  από τις  οποίες καθοριστικότερηςσημασίας είναι: η ελληνική γλώσσα και οι Έλληνες στη Μακεδονία· ο δεύτερος ελληνικός αποικισμός· το εμπόριο της κεραμικής και ειδικότερα των πρώιμων εμπορικών αμφορέων· η εμφάνιση του αλφαβήτουστην Ελλάδα και τα εμπορικά, συμποτικά και άλλα περιβάλλοντα ανάπτυξης της γραφής· και οι απαρχέςτης λογοτεχνίας.

Η εικόνα που προσφέρουν για τη Μεθώνη οι αρχαίες λογοτεχνικές και επιγραφικές μαρτυρίες είναι αποσπασματική. Το πρωιμότερο γνωστό γεγονός για την ιστορία της πόλης,  το οποίο έχει αμφισβητηθείαπό τους ιστορικούς αλλά φαίνεται να επιβεβαιώνεται ως ένα βαθμό από τις ανασκαφές, αποτελεί ημαρτυρία του Πλουτάρχου (Αίτια ελληνικά 293a-b) ότι περίπου το 733 π.Χ.  Ερετριείς άποικοι ίδρυσαν τηΜεθώνη στη θέση που ήδη κατοικούσαν Θράκες και μάλλον και Μακεδόνες. ii Από την ίδρυσή της και μετά, ηπόλη- λιμάνι ακμάζει, αλλά δεν ενσωματώνεται στο βασίλειο της Μακεδονίας, με την εξαίρεση ενός μικρούχρονικού διαστήματος επί της βασιλείας του Αμύντα Γ΄ (393 370/69 π.Χ.).

Αντίθετα, ως μέλος της Αθηναϊκής Συμμαχίας η Μεθώνη συνιστούσε διαρκή κίνδυνο παρέμβασης σταεσωτερικά της Μακεδονίας, λόγω της άμεσης γειτνίασής της με τις πρωτεύουσες των Αιγών και τηςΠέλλας, με το λιμάνι της Πύδνας και με την ιερή πόλη του Δίου. Μάλιστα, το 359 π.Χ., όταν σε μια μάχημε τους Ιλλυριούς σκοτώθηκε ο Περδίκκας Γ΄ και ανήλθε στον θρόνο ο αδελφός του Φίλιππος Β΄, η πιο άμεσηαπειλή που δέχτηκε ήταν η υποστήριξη των Αθηναίων στον διεκδικητή του θρόνου Αργαίο, τον οποίοέστειλαν στη Μεθώνη με τη συνοδεία του Αθηναίου στρατηγού Μαντία και στρατό τριών χιλιάδωνοπλιτών. Ο Μαντίας αποφάσισε να παραμείνει στη Μεθώνη και να στείλει τον Αργαίο με τη συνοδείαμισθοφόρων στις Αιγές, για να πείσει τους Μακεδόνες να τον αποδεχθούν ως βασιλιά αντί του Φιλίππου, ο οποίος βρισκόταν στην Πέλλα. Επειδή όμως οι Μακεδόνες δεν ανταποκρίθηκαν, ο Αργαίος αναγκάστηκενα επιστρέψει στη Μεθώνη, αλλά, πριν επιστρέψει, τον πρόλαβε ο Φίλιππος και τον νίκησε, σκοτώνονταςαρκετούς μισθοφόρους και αφήνοντας άλλους ελεύθερους κατόπιν συμφωνίας για παράδοση  ομήρων.  Ηπρώτη αυτή στρατιωτική νίκη του νέου βασιλιά αναπτέρωσε το ηθικό του

στρατού των Μακεδόνων, το οποίο μέχρι τότε ήταν καταρρακωμένο από τις συνεχείς ήττες στις μάχες μετους Ιλλυριούς. Το επεισόδιο αυτό υπογραμμίζει το γεγονός ότι η θέση της Μεθώνης ήταν στρατηγικήςσημασίας για την ασφάλεια του βασιλείου, και έτσι μόλις πέντε χρόνια μετά την ανάρρησή του στον θρόνοκαι μόλις τρία μετά την κατάληψη της Πύδνας, ο Φίλιππος αποφάσισε το 354 π.Χ. να εξαφανίσει από τονΘερμαϊκό Κόλπο την παρουσία του αθηναϊκού στόλου, εξασφαλίζοντας έτσι τη χωρίς εμπόδια διέξοδο τηςΜακεδονίας προς τη θάλασσα. Πολιόρκησε και κατέστρεψε ολοσχερώς  τη Μεθώνη, χάνοντας σύμφωνα μετις αρχαίες πηγές και το δεξί του μάτι, και, αφού μοίρασε τη γη στους Μακεδόνες, ανάγκασε τους κατοίκουςνα μετακινηθούν, επιτρέποντάς τους να πάρουν μαζί τους ένα ρούχο.

Οι αρχαίες αυτές μαρτυρίες για τη Μεθώνη φωτίζουν κάποιες στιγμές της ιστορικής της πορείας από τηνίδρυσή της στα τέλη του 8ου αιώνα μέχρι και την εξαφάνισή της από τον Φίλιππο το 354 π.Χ. Ωστόσο, η σημασία της πόλης-λιμανιού δεν έχει εκτιμηθεί σε όλες της τις διαστάσεις.


http://ellinondiktyo.blogspot.gr/2015/01/blog-post_10.html

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια